Magyarország nyitólapja
nyitólapomnak
kedvenceimhez
Az oldal ismertetése
Újabb fejlemények az egyik legvitatottabb horvát építkezés ügyében. Ahogy sejteni lehetett a horvát kormányváltással sem lett egyszerűbb az A1-es autópálya helyzete, vagyis továbbra sem lehe - Horvátország magazin
részletek »

A Pelješac-hídon vagy Bosznián keresztül menne a horvát autópálya Dubrovnikba?

Horvátország hazánk déli szomszédja. Fantasztikus adottságaival, csodálatos tengerpartjával, azúrkék adriai tengerével, ínycsiklandó ételeivel, vendégszeretetével méltán közkedvelt célállomása a magyar turistáknak. Tudj meg minél többet róluk!
Horvátország magazin
Itt vagy: Horvátország magazin » Hír olvasása
Oszd meg másokkal
A Pelješac-hídon vagy Bosznián keresztül menne a horvát autópálya Dubrovnikba?
A Pelješac-hídon vagy Bosznián keresztül menne a horvát autópálya Dubrovnikba?
Pelješac-híd legutolsó átadási céldátuma jelenleg 2017.
Újabb fejlemények az egyik legvitatottabb horvát építkezés ügyében. Ahogy sejteni lehetett a horvát kormányváltással sem lett egyszerűbb az A1-es autópálya helyzete, vagyis továbbra sem lehet tudni, hogyan vezetik le a horvátok az autópályát Dubrovnikig, az ország legdélebbi szegletébe. A dolgot természetesen a horvát területre benyúló bosnyák földterület bonyolítja, amelynek kikerülése számos terv létezett eddig is.

Újabb fejlemények ...

Az előző horvát kormány a Horvátországhoz tartozó Pelješac-félszigetet híddal kötötte volna össze a horvát szárazfölddel, és innen vitte volna tovább az autópályák. A tervek elkészültek, a híd mindkét oldalán a földmunkák is megkezdődtek, már komoly milliókat is költöttek a projektre, bár az eddigi költségek még nagyon messze vannak az összesen 2 milliárd kunásra (kb. 78 milliárd forint) becsült végösszeghez.
Hirdetés

Az új kormány már ellenzékben sem támogatta a gigaberuházást, főleg a hatalmas költségei miatt. Korábban felmerült, hogy híd helyett kompokkal kellene az autókat átszállítani a félszigetre, vagy inkább alagutat kellene fúrni. Az év elején kezdődtek meg a puhatolózó tárgyalások a horvát és a boszniai közlekedési miniszter között, egy esetleges Bosznián átvezető útvonalról.

Bosznia természetesen támogatja a főleg horvát vagy uniós pénzekből megépítendő autópályát vagy kétszer kétsávos autóutat, hiszen ehhez csatlakozhat később, és a horvátok nem építenék így meg a tengeri kijáratot többé-kevésbé eltorlaszoló hídjukat.

Horvátország hamarosan az Európai Unió tagja lesz, így a Bosznián átvezető (Neum), az északi és déli országrészt összekötő folyosó komoly problémát jelenthet majd. Az eddigi jelképes ellenőrzések helyett sokkal szigorúbb ellenőrzéseket vár el az unió, amely nyaranta jelentősen hátráltatná a forgalmat.

A legújabb tervek szerint Opuzen után az autópálya nem Pelješac, hanem Bosznia felé fordulna, és egy 30 kilométeres szakasz után csatlakozna be a Dubrovnikhoz vezető 8-as útba. Ebből 5,5 kilométernyi rész boszniai területen haladna, amelyet a horvátok biztosítanának kerítésekkel és biztonsági kamerákkal.


Ezzel a megoldással a tengerparti Neum települése járna a legrosszabbul ...

... hiszen a turistabuszok szívesen álltak meg egy rövid pihenőre a boszniai városban, az új út azonban teljesen elvágná a hátországtól, és a turisták száma is megcsappanna. Nem csoda, hogy Neum polgármestere hevesen ellenzi az ötletet.

Ha a pénzügyi kérdésekben meg tudnának egyezni fél éven belül, akkor három éven belül elkészülhetne az új útszakasz, ehhez képest az állandóan halasztgatott Pelješac-híd legutolsó átadási céldátuma jelenleg 2017.

Az új kormány közlekedési minisztere, Siniša Hajdaš Dončić szerint, felesleges kiadás lenne autópályát építeni Dubrovnikig. A régióban élő körülbelül ötvenezer embert egy jó minőségű autóút is tökéletesen kiszolgálná - mondta múlt héten a dubrovniki kikötő ünnepségén. Amikor újságírók megkérdezték, mégis hogy érkezett meg Zágrábból. Autópályán - mondta, de Split után már alig volt néhány autó a pályán.


Mi lesz a végeredmény? Autópálya, híd vagy autóút épül Dubrovnik városáig?
Siniša Hajdaš Dončić miniszter szerint az új Pelješac híd 30 százalékkal lehet olcsóbb, mint a HDZ projekt Siniša Hajdaš Dončić miniszter szerint az új Pelješac híd 30 százalékkal lehet olcsóbb, mint a HDZ projekt
Siniša Hajdaš Dončić Siniša Hajdaš Dončić
Az új kormány közlekedési minisztere, Siniša Hajdaš Dončić szerint, felesleges kiadás lenne autópályát építeni Dubrovnikig. A régióban élő körülbelül ötvenezer embert egy jó minőségű autóút is tökéletesen kiszolgálná - mondta múlt héten a dubrovniki kikötő ünnepségén. Amikor újságírók megkérdezték, mégis hogy érkezett meg Zágrábból. Autópályán - mondta, de Split után már alig volt néhány autó a pályán.
Az új szakasz terve (Bosznián keresztül) pirossal Az új szakasz terve (Bosznián keresztül) pirossal
A legújabb tervek szerint Opuzen után az autópálya nem Pelješac, hanem Bosznia felé fordulna, és egy 30 kilométeres szakasz után csatlakozna be a Dubrovnikhoz vezető 8-as útba. Ebből 5,5 kilométernyi rész boszniai területen haladna, amelyet a horvátok biztosítanának kerítésekkel és biztonsági kamerákkal.
Pelješac-híd Pelješac-híd
Ha a pénzügyi kérdésekben meg tudnának egyezni fél éven belül, akkor három éven belül elkészülhetne az új útszakasz, ehhez képest az állandóan halasztgatott Pelješac-híd legutolsó átadási céldátuma jelenleg 2017.
Egy 30 kilométeres szakasz után csatlakozna be a Dubrovnikhoz vezető 8-as útba ... Egy 30 kilométeres szakasz után csatlakozna be a Dubrovnikhoz vezető 8-as útba ...
A legújabb tervek szerint Opuzen után az autópálya nem Pelješac, hanem Bosznia felé fordulna, és egy 30 kilométeres szakasz után csatlakozna be a Dubrovnikhoz vezető 8-as útba. Ebből 5,5 kilométernyi rész boszniai területen haladna, amelyet a horvátok biztosítanának kerítésekkel és biztonsági kamerákkal.
Opuzen a Neretva folyó deltájában fekvő kisváros, ahol a legújabb tervek szerint az autópálya nem Pelješac, hanem Bosznia felé fordulna Opuzen a Neretva folyó deltájában fekvő kisváros, ahol a legújabb tervek szerint az autópálya nem Pelješac, hanem Bosznia felé fordulna
Opuzen a Neretva-folyó deltájának szélén terül el, ahol az út elkanyarodik a Magistrala part menti útról, és a folyóvölgyben felfelé halad. Évszázadokon át erődítményként szolgált, és mindig is határvárosként funkcionált. A 15. század végén Mátyás király ide építette fel Kos erődjét, amelyet 1490-ben foglaltak el a törökök, és egészen 1686-ig meg is tartották. Ekkor velencei uralom alá került. Még ma is láthatók annak a 13. században épült várnak a nyomai, amelyet a Dubrovniki Köztársaság építtetett. Szintén láthatók a Fortis Opus romjai, amelyet a velenceiek azért emeltek ide, hogy megvédjék a terület határát. A város Fortis Opus erődjéről kapta a nevét, annak romjai a település keleti részén terülnek el. Az egykori Városháza előcsarnokában az ókori Narona városában lelt néhány töredék található.
Neum, Bosznia-Hercegovina - A tengerparti Bosnyák település járna a legrosszabbul a kerülő úttal Neum, Bosznia-Hercegovina - A tengerparti Bosnyák település járna a legrosszabbul a kerülő úttal
Ezzel a megoldással a tengerparti Neum települése járna a legrosszabbul, hiszen a turistabuszok szívesen álltak meg egy rövid pihenőre a boszniai városban, az új út azonban teljesen elvágná a hátországtól, és a turisták száma is megcsappanna. Nem csoda, hogy Neum polgármestere hevesen ellenzi az ötletet ... Neum Bosznia-Hercegovina legnagyobb tengerparti települése, egyben az ország egyetlen tengerparti kijárata. A város kb. 70 km-re található északnyugatra Dubrovniktól, és kb. 90 km-re Dubrovnik repterétől. Klímáját hosszú, forró nyár és igen rövid, enyhe tél jellemzi, az országban Neumban van a legtöbb napsütötte nap. Az itt üdülők érdekes programja lehet a török múltra visszatekintő Mostarba tett kirándulás ... Ez az a hely, ami légvonalban 10-km széles sávban ékelődik Horvátország partjaiba, kettészelve Horvátország déli részét. Érdekes megoldás ez, és Horvátország eme szünetének köszönhetően kétszer is át kell lépnünk a Bosznia határát, ha Horvátországból Horvátországba akarunk menni. Pl. Splitből Dubrovnikba. a tervek szerint Horvátország egy grandiózus Ploce-Pelješac híddal próbálná megkerülni Bosznia ezen tengerparti kijáratát, illetve összekötni Horvátországot Horvátországgal a szárazföldön is. Bosznia tengerparti turizmusa ezen a helyen koncentrálódik. Ez a koncentrálódás az egymásra nőtt, néhol szocialista építészeti stílust idéző szállodák, panziók tömegében nyilvánul meg. Bár a várost Bosznián belül hátulról is megközelíthetjük anélkül, hogy el kellene hagyni Boszniát, válasszuk inkább a dupla határt, mert a Bosznián belüli Neum felé vezető út szerpentines, lassú, keskeny, nagy koncentrációt igényel, egyszóval katasztrófa. A 4000 fő állandó lakossal bíró város (zömében horvátok) 7000 férőhelyes elszállásolási kapacitással bír, így szezon idején a lélekszám megháromszorozódik. A városból turistautak is visznek a környező nevezetességek felé: Ston, Dubrovnik, Mostar, Hutovo Blato (Bosznia egyik nemzeti parkja).
Horvátország hamarosan az Európai Unió tagja lesz ... Horvátország hamarosan az Európai Unió tagja lesz ...
... így a Bosznián átvezető (Neum), az északi és déli országrészt összekötő folyosó komoly problémát jelenthet majd. Az eddigi jelképes ellenőrzések helyett sokkal szigorúbb ellenőrzéseket vár el az unió, amely nyaranta jelentősen hátráltatná a forgalmat.
Szólj hozzá a cikkhez
Címkék - Pelješac, híd, 2017, Horvátország, Siniša Hajdaš Dončić, Dubrovnik, autópálya
Nyomtatás
Oldalajánló
Vissza a hírekhez
Szólj hozzá
- 2012-09-23 18:10:05
Szólj hozzá a cikkhez

Új hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned oldalunkra.

Bejelentkezés
Regisztráció
Eddigi hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás a cikkhez
Tuti menü